2010. június 9., szerda

Hogyan készült? II.

Judit kérésére mutatok egy kis ízelítőt, hogyan készülnek a dichroic üvegből készült ékszerek, jelen esetben a dichroic halak.
Fusing, azaz rogyasztásos technikát kell alkalmazni, ami röviden annyit tesz, hogy a kívánt formára vágott (esetenként csiszolt) üvegre ráhelyezünk egy vele kompatibilis fedőüveget (hőtágulási együtthatóra figyelni kell) és magas hőmérsékleten összeolvasztjuk egy kemence segítségével. Persze más fajta üvegnél több színt is összetársíthatunk, de a dichroic-nál nem jellemző a rétegezés. A fajtájától függően kell megválasztanunk a fedőüveget, máskülönben a belsejében keletkező feszültség miatt tönkre megy az üveg. Mindegyik típusnak van saját receptje, hogyan, milyen hőmérsékleten érdemes rogyasztani.
Én kizárólag dichroic-t használok, szerintem ez az igazi ékszerüveg. Amilyen szép, olyan drága is, éppen ezért minden kis potyadékot félre szoktam tenni. Ezekből a hulladékokból készültek a halak.
Maga az üveg alig 2 mm vastag, az egyik felén pedig vékony rétegben terül el rajta a minta.
Nem szeretnék belemenni az égetés részleteibe. Nyilván az ideális eset az, ha programozható kemencét használunk, amin beállíthatjuk a fűtés maximum értékét, azt, hogy mennyi ideig tartsa azon a hőfokon és mennyi idő alatt, milyen értékek mellett hűtse le.
Ha nincs programozható kemencénk, akkor szükségünk van extra figyelemre, anyagismeretre és/ vagy gépészmérnök barátra. Én leginkább utóbbi segítségével oldom meg az égetést, Tudóssal szoktam konzultálni. Ha kérdés merül föl, ő általában tudja a dolgok miértjét.
Szóval nézzük, hogyan készültek a dichroic halak!

Először is lássuk, mire volt szükség: hőálló papír az üvegek alá, maradék dichroic és fedőüveg (Bullseye), alkoholos filc, üvegvágó, fogók.


Kicsit előre dolgoztam, kivágtam és megcsiszoltam a halacska alakú fedőüvegeket. Beszámoztam őket és egyenként felrajzoltam a hőálló papírra. Ez azért hasznos, mert így nem keverednek össze a formák. A rajz segítségével vágtam megfelelő méretűre a dichroic maradványokat, utána tetszés szerint rakosgattam őket.


Ezután behelyeztem a hőálló papír segítségével az üvegeket a kemencébe és óvatosan ráraktam a fedőüveget a dichroic-ra.


Amint minden darab a helyére került, becsuktam a kemencét és felfűtöttem közel 800 °C-ra. Amikor kellő hőmérsékletű volt, akkor pár perc elteltével bekukucskáltam, milyen állapotok uralkodnak. Amint elérték a kívánt állapotot, elkezdtem a hűtést.
A hűtés egy elég lassú folyamat, ilyenkor megy végbe – jobb esetben- a feszültségmentesítés. Feszültségteleníteni 600 °C-on lehetséges, ezen a hőfokon kell tartani hosszabb ideig. Az üvegben nagy feszültség uralkodik, a részecskék mozognak, mindegyik keresi a helyét. Ezen a ponton van idejük „helyre rázódni”, majd hosszabb idő elteltével lehet tovább hűteni.
Ennél a kemencénél nyitogatással oldom meg a hűtést, ami nem azt jelenti, hogy hirtelen teljesen kinyitom az ajtaját és percekig szellőztetem… türelmesen, apránként, hogy ne kapjon hősokkot.
Ez egy kisebb kemence, a halak pedig nem túl nagyok, ezért kb 6-7 óra elteltével ki tudtam venni őket.
Íme a végeredmény:


Remélem tetszett ez a rövidke beszámoló! Ha esetleg valakinek van témajavaslata, hogy legközelebb miről írjak, annak is örülnék.

10 megjegyzés:

  1. Ági!
    Ez fantasztikus! Nagyon szuper ahogyan készülnek ezek a halacskák :)
    Egy Tudóssal konzultálni pedig....sosem árt :D

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm! :)
    Majd valamelyiket kisorsolom ajándék gyanánt, ha egy kicsit többen találnak rá a blogra :)

    VálaszTörlés
  3. Hát, megint csak gratulálni tudok!!! Gyönyörűek ezek a halak, mesés színek egyszerű formába ágyazva.
    Mindig is csodálattal voltam az üvegművesek iránt. Emelem kalapom:-)

    VálaszTörlés
  4. Geszter, köszönöm szépen! :)

    VálaszTörlés
  5. És engem lehet irigyelni, mert nekem van belőle sajátom, és annyira-annyira örülök neki, mert élőben ha lehetséges, még varázslatosabb! :)))))))
    Köszi, Ági!
    Bea

    VálaszTörlés
  6. Ezeket imádom! :-) Pedig nem vagyok egy halacska imádó, sem pedig dichroic imádó... és mégis! :-)

    VálaszTörlés
  7. Kedves Ági, még jobban örülök, hogy elindult a "fércművek" játéka, mert így Rád találtam, és már ezért is megérte... csodálatosak a munkáid (munkáitok :)) és nagyon jó a készítésükről olvasni, mindig is érdekelt! köszönöm! :)))


    üdv. Ildikó

    VálaszTörlés
  8. Szia Ildikó! :) Örülök, hogy itt vagy, köszönöm a kedves szavakat! :)

    VálaszTörlés
  9. Kedves Ági,
    naaagyon örülök, h megtaláltam a blogot! Csodaszépek a művek. És annak még jobban örülök, h a készítésről olvashattam. KÖSZÖNÖM!! Remélem ezt a jó szokásodat megtartod :) Egy kérdés. Hogy rögzíted utána a halat? Mert gondolom ékszer lett belőle... Köszönöm!!

    VálaszTörlés
  10. Szia Flóra!
    Köszönöm, hogy írtál! :) Egyelőre még nem készült el a halas ékszer, de a tervek szerint bross készül belőle. Ezüst foglalatot kap, lesznek uszonyai... Ha elkészült, mindenképp megmutatom! :)

    VálaszTörlés